Te sem vagy gép! - Őszintén a túledzettségről - oxygenwellness.hu

orarend-terem.png

Teljes erőbedobással végzed az edzéseket, mindig a teremben vagy, sőt, a pihenőnapon is szívesen mozogsz, de mégsem fejlődsz? Könnyen lehet, hogy túledzetted magad. Segítünk, hogy elkerülhesd ezt a kellemetlen állapotot, vagy ha benne vagy, minél hamarabb kimászhass belőle. 

Ha aktívan sportolsz és jó formában vagy, gyakran érezheted úgy, hogy a teljesítményed határa a csillagos ég. Aztán előfordulhat, hogy bár probléma nélkül lenyomod az edzéseket, és figyelsz az étkezésre is, a várt fejlődés elmarad. Mielőtt még orvoshoz rohannál, jusson eszedbe, hogy a terhelés és a pihenés megfelelő aránya nyújtja az optimális edzéshatást. Amikor az edzettségi szintedet meghaladó tréningeken veszel részt, majd nem hagysz időt a szervezetednek kipihenni magát, akkor az egyensúly felborulhat, és túledzettség alakulhat ki.

Túl gyorsan, túl sokat

Ha valaki életmódot vált, és elkezd rendszeresen sportolni, akkor a teljesítménye meredeken ívelni kezd felfelé. Ez a pozitív változás sok embernek szárnyakat ad, és még több edzésre ösztönzi. Ha a sport egy ideje az életformánkká vált, lehet, hogy fel sem tűnik, hogy milyen gyorsan emeljük az edzésadagot. Pedig a túlterhelés a túledzettség előszobája, mely akkor jelentkezik, ha az edzésmennyiséget rövid idő alatt drámaian megemeljük. De honnan ismerheted fel, hogy ez téged is érint? A túledzettség kezdeti stádiumában a sporteredményeid rosszabbodnak, vagy megtorpannak. A következő szakaszban a közérzet romlása már objektíven is mérhető, felléphet állandó fejfájás, vagy akár magas vérnyomás is. A harmadik szakaszban pedig, tekintet nélkül az állandó edzésekre, tartós rosszabbodást észlelhetsz a sporteredményekben 1-2 nap pihenő ellenére is. 

Ha megtörtént a baj…

Nehéz beismerni, hogy te sem vagy szuper gép, és nem feszegetheted a végtelenségig a szervezeted határait. De nem kell kétségbe esni, a túledzettségre is van megoldás! Először is pihenj néhány napot! Kapcsolódj ki, és töltődj fel! Ha hiányzik a sport, akkor végezz könnyített edzéseket. Kerüld a túlságosan intenzív terhelést nyújtó órákat, és csökkentsd a heti edzésszámot is. A túledzettséget levezetendő, végezz olyan könnyű gyakorlatokat, amiket eddig még nem, vagy csak nagyon ritkán próbáltál. Igyekezd úgy szervezni a napjaidat, és olyan körülményeket teremteni, amelyek kedveznek a pihenések és regenerációnak. Igyál rengeteg folyadékot, és válassz gyomorkímélő étrendet erre a néhány hétre. Menj el egy jó masszázsra, ez majd segít ellazulni mentálisan és fizikálisan is. És mindenképp konzultálj egy edzővel, akinek a segítségével a jövőben elkerülheted ezt az állapotot, és megalkothatsz egy olyan edzéstervet, ami figyelembe veszi az edzettségi állapotodat, és az életkorodat is.

KERETES

3+1 tipp, amivel elkerülheted a túledzettség állapotát

  • Óvatosan emeld az edzéseid intenzitását! Hétről-hétre maximum 10 % -kal növeld a mennyiséget!
  • Kerüld a monoton edzéseket! Ha van három erős edzésed hetente, akkor már csak könnyebb mozgást végezz kiegészítő sportként.
  • Ne feledkezz el a helyes táplálkozásról. A rendszeres edzések mellett szükséges a megfelelő mennyiségű protein és szénhidrát bevitele.
  • Vezess edzésnaplót! Ez segít a teljesítményed nyomon követésében, ha folyamatosan írod, és elemzed az adatokat, elkerülheted a túlterhelést és a túledzettséget.